TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Data: 29.07.2021
Pozyskiwanie energii w londyńskim metrze
Tym razem tematem ciekawostki będzie pozyskiwanie energii w nietypowy sposób - weźmiemy pod lupę sytuację w Londyńskim metrze.
Metro znajdujące się w stolicy Anglii jest jedną z najstarszych oraz największych kolei podziemnych na świecie. Za rozmiarem idą niestety różne niedoskonałości, takie jak na przykład nadmiarowa produkcja ciepła podczas jego użytkowania. Jeszcze kilka lat temu całe ciepło wyprodukowane podczas pracy systemu metra było odprowadzane szybami wentylacyjnymi na powierzchnię, i można powiedzieć, że marnowane. Co zrobić z tym faktem? Takie pytanie zadały sobie władze Londynu w 2019 roku, i po pewnym czasie znalazły odpowiedź. Zamiast marnować wyprodukowane ciepło można wykorzystać je do ogrzania części domów w mieście. Jak pomyśleli tak też zrobili. Londyński projekt zakłada użycie pomp ciepła do wykorzystania nadmiaru ciepła (pochodzącego np. z hamowania taboru) do ogrzania domów w całym mieście. W 2019 r. obsługiwane było w ten sposób około 500 domostw. Ideą przyświecającą tej inicjatywie jest doprowadzenie do jak najmniejszej emisji CO2 i wykorzystanie na pierwszy rzut oka bezużytecznego, a nawet szkodliwego ciepła. Szacuje się, że temperatury na stacjach bez klimatyzacji, ze względu na wytwarzane w sieci metra ciepło, osiągały nawet 30℃. Zjawisko to dość mocno utrudniało życie osobom mieszkającym na przedmieściach, gdzie stacje nie były tak nowoczesne jak te w centrum miasta [1].
Do podobnego projektu przymierzają się Szwajcarzy. Według wstępnych obliczeń ciepło wygenerowane przez planowaną w mieście Lozanna linię metra ma zaopatrywać w ciepło ponad 1500 mieszkań. Problemy z energią wytwarzaną przez kolei podziemną występują w każdym mieście posiadającym taki środek transportu [2]. Idealnym przykładem jest Nowy Jork, miasto które może się pochwalić największą liczbą linii metra na świecie . Gdy przychodzi lato mieszkańcy Nowego Jorku praktycznie przestają korzystać z tego środka transportu. Jest to spowodowane tym, że na podziemnych stacjach temperatura jest zdecydowanie wyższa niż na powierzchni, co staje się nie do wytrzymania o tej porze roku [3].
Autor:
Szymon Karnkowski
Źródła:
Grafika:https://unsplash.com/@joeldevriend?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText
[1]https://science.howstuffworks.com/engineering/civil/excess-subway-heat-to-warm-london-homes.htm
[2]https://www.cleantechconcepts.com/2019/06/enabling-geothermal-heat-transfer-from-subway-tunnels/
[3] https://ny.curbed.com/2018/8/10/17674900/nyc-subway-summer-heat-temperatures